Monday, 13 October 2014

Sembelit Selepas Bersalin

Assalamualaikum..dah makan ke semua?bagaimana pula dengan ibu yang berpantang sendiri..sempat makan tak?hehe..ina tak boleh nak tolong..yang ina boleh tolong ni ha menu makanan berpantang..ibu-ibu boleh la cuba yer..sambil-sambil berpantang tu..

biasanya bayi baru lahir akan tidur selepas mandi dan menyusu..masa nilah ibu-ibu yang berpantang boleh curi masa untuk masak..kalau tak curi masa tak makan la kita kan..bab masak satu hal..lagi satu hal perkara yang selalu berlaku adalah sembelit selepas bersalin..

sumber: google
sembelit normal jika ibu berpantang tidak membuang air besar dalam sehari atau dua hari bersalin..masa ni selalunya ibu-ibu rasa ngilu dan risau jahitan akan terbuka jika membuang air besar..

sebab-sebab fizikal yang membuatkan anda tidak dapat membuang air besar dengan lancar selepas bersalin antaranya:

- perubahan hormon, progesteron yang lebih tinggi
- sistem pencernaan yang lebih perlahan
- ubat untuk melegakan kesakitan semasa proses bersalin merupakan punca usus berfungsi lebih perlahan dari biasa

macam mana cara nak mengatasi sembelit selepas bersalin?

8 gelas sehari
- minum air kosong yang banyak..selalunya orang-orang tua tak bagi kita minum air banyak-banyak kan..kalau tak minum air yg banyak sebab itula berlaku sembelit..

-makan makanan yang berkuah seperti sayur sawi masak air..lobak merah atau brokoli tumis air..jangan asyik makan makanan yang tidak berkuah hari-hari..hehe

jus oren
- makan buah oren..selain daripada makan buah begitu sahaja boleh juga buat jus oren..buah oren juga bagus untuk merawat luka dalaman dan luaran..sangat bagus untuk melancarkan proses membuang..(^-^)

ostematrix terbaik
- ambil 4 biji ostematrix setiap malam sebelum tidur..magnesium yang terdapat di dalam ostematrix membantu menggerakkan usus dengan lebih cepat..

anda ibu-ibu yang mengalami masalah sembelit selepas bersalin, boleh dapatkan ostematrix untuk menyelesaikan masalah sembelit anda..ostematrix ini juga pil kalsium tau..membekalkan keperluan kalsium yang diperlukan oleh tubuh badan..ibu berpantang sangatlah perlukan ostematrix untuk penghasilan susu badan juga mengatasi lenguh-lenguh badan, kejang otot dan ngilu gigi akibat kekurangan kalsium..

boleh klik SINI untuk order ostematrix..atau dapatkan konsultasi secara percuma, hubungi :

ibu riana
0175262669
zarina.naim@yahoo.com