Tuesday, 25 November 2014

Sotong Kangkung Versi Ibu Riana

Assalamualaikum..cerita tengahari tadi..nak masak sotong kangkung..cuba cari dalam google ada macam-macam versi resepi..baca sekali imbas je pastu cuba cipta resepi sendiri..haha..


dalam peti sejuk ada sotong kembang..beli dekat pasaraya TF 2 ekor sotong enam ringgit..mahal juga kau wahai encik sotong..cari lagi dalam peti doraemon jumpa sang kangkung..apalagi terjadilah sotong kangkung versi ibu riana..


cara-cara nak buat senang je..ina basuh sotong..rebus sehingga sotong lembut..dah siap rebus sejukkan dan potong nipis..agak-agak je jangan nipis sangat..kiranya potong sesedap rasa untuk digigit dan dikunyah..

tumis cili boh sehingga agak garing..awas jangan sampai terlalu hangit yer..masukkan sos tiram, kicap dan sos cili..masuk garam secukup rasa..terus masukkan sotong dan kangkung..sekejap je terus boleh tutup api dapur gas..


taraa inilah hasilnya..ni separuh je yang tinggal..lagi separuh dah masuk perut tengahari tadi..bolehlah ada rasa la sotong kangkung..sotong tak liat dan sangat lembut..cuma tak ada bijan atau kacang je..ala-ala paprik plak kalau tengok gambar kan..selamat mencuba resepi orang malas..

with love,
ibu riana
0175262669
zarina.naim@yahoo.com